2013. október 18., péntek

DIY: Fragrant modeling clay = SK: Illatos gyurma




       DIY: Home-made fragrant modeling clay = 

                             SK: Illatos házi gyurma


Nagyon olcsó, jó minőségű és könnyen formázható gyurmát lehet házilag készíteni. A receptet a netről vettem a Nők Lapja Café oldalán találtam a "2 főzött gyurma recept"-et és  továbbfejlesztettem.

Színezéshez a háztartásban található fűszereket és gyógynövényeket használtam, így lett illatos. A gyerekek nagyon élvezték az illatos anyagot. A receptből 1,2 kg-nyi lett, amely 2-4 gyereknek elegendő.
Színező anyagot sokféle növényből lehet nyerni, de különböző évszakban lehet gyűjteni a természetben. A borkősav miatt a gyurma eláll kb. 2 hétig, de légmentesen le kell zárni.
Ha kész a mestermű, akkor meg is lehet szárítani.
Az elkészült darabok egy mese szereplői lehetnek, ami még élvezetesebbé teszi az együttlétet.

Spórtan:
A konyhában érdemes szétnézni! Nyomatkészítéshez bonbonos doboz bélése (szív-,  virágforma, tengeri állatok...), szilikonos süteményformák; a formák kialakításához süteménykiszúró; nyújtófa seprűnyélből; gyurmatartó fagylaltos dobozból; díszítéshez apró magvak gyűjtése gyümölcsökből, zöldségekből; színezéshez növénygyűjtés; tálcának a bonbonos doboz; vágáshoz gyantasimító vagy  jégkaparó...

Főzött gyurma recept
Hozzávalók:
0,5 kg liszt,
6 dl víz,
4 evőkanál só,
3 evőkanál olaj,
2 evőkanál borkősav (gyógyszertárban kapható)
Elkészítés:
Fazékban összekeverjük a hozzávalókat, tűzhelyen közepes lángon állandó keverés mellett főzzük, kb. 20 percig, amikor összeállt, (akkor már nehéz keverni) levesszük a tűzről. Langyos állapotban adagokra szedjük, ahány féle színt akarunk készíteni, annyi felé osztjuk szét. Nem baj, ha csomós lett, mert a színező anyag bedolgozása során a gyúrás hatására eltűnnek a csomók.
Színezés:
Fehér a főzött massza.
Sárga színt kurkumával készítettem, szárított körömvirág szirmot és szárított bodzavirágot raktam hozzá. (Bármilyen sárga virágból, szárított diófa barkájából lehet színezéket előállítani, de nagyon sok virág kell hozzá. Azt még nem próbáltam ki, hogy színezékkel együtt főzzem! Akkor az egész massza sárga lenne.)
Piros lett a masszám az édesnemes, őrölt csemege paprikától.
Barnát kakaóporral állítottam elő, vagy feketekávéval is lehet. Ízlés szerint keverhetünk a kakaóhoz őrölt fahéjat, vagy őrölt gyömbért.
Zöld színt csalánlevél főzetéből csináltam és szárított menta leveleket kevertem hozzá. Lehet összeaprított friss petrezselyem levélből, összeaprított friss mentalevélből is!
Kék színt  lehet ibolya virágból vagy bodza bogyóból nyerni. (Az ibolyából nagyon sok kellene, a bodza bogyó ősszel érik meg és akkor lesz kék színű.)  Én most kevés kurkumával és kék temperával  állítottam elő a kék színt. (A borkő miatt akkor lesz kék, ha először egy kis kurkumával átdolgozzuk, aztán kék temperát adok hozzá, de csak kicsit, mert ha sok a sárga, akkor zöld lesz kék helyett).
Fekete színt lehet nyerni szilvafa kérgéből, kőris kérgéből, keserű lapu leveléből vagy tüdőfű gyökeréből. Én fekete temperával értem el.
Csomagolás: A színes gyurmákat betekertem frissen tartó fóliába. Ha nagyon puha a gyurma, akkor hagyjuk száradni a levegőn, vegyünk elő másik színt, ami nem ragad nagyon. 
Díszítés: szárított  magvakkal, kicsi méretű termésekkel. Én használtam fekete dinnyemagot, fekete szemes borsot, uborka- és sárgadinnye magját. A koriander mag, lencse, feles borsó is jó lesz.
Védőfelszerelés: lemosható kötény, lemosható asztalterítő.
Kellékeknyújtófa, formák a nyomathoz,  kiszúrók,  vágóeszköz, tálca.
Tevékenységi formák:
2 éves kor előtt nyomatkészítés  ujjal, tenyérrel, talppal... termésekkel, tárgyakkal, bonbonos dobozbélésekkel (szív, tengeri állatok..), szilikonos virág-, jégkocka tartókkal...
2 éves kor körül formakészítés  sütemény és állatformájú kiszúrókkal...
3 éves kortól zöldség, gyümölcs, ember és állatformák 



Íme az elkészült alkotások, a szerző egy 2,5 éves fiú és egy 4,5 éves lány.













Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése